دیدبان سنجش امیرکبیر

دیدبان سنجش امیرکبیر

09982339090 - 09912215694

dsak13583@gmail.com

دیدبان سنجش امیرکبیر

دیدبان سنجش امیرکبیر

09982339090 - 02144960583

dsak13583@gmail.com

برچسب انرژی در ساختمان؛ یک از الزامات مهم و قانونی برای تعیین دمای خارجی ساختمان است. امروزه در کشورهای پیشرفته این قانون با اجبار و به صورت جدی انجام می‌شود. این طرح سابقه کوتاهی دارد ولی در همین مدت کم توانسته است بازدهی سیستم‌های مکانیکی ساختمان را در کاهش مصرف انرژی به خوبی نشان دهد. ساختمان‌های بیشماری روی کره زمین ساخته می‌شوند که هر کدام باید با توجه به قانون از برچسب انرژی برخوردار باشند. کشورهای اروپا، آمریکا، استرالیا و کانادا از سال‌ها قبل برچسب‌دهی ساختمان را شروع کرده‌اند. شرکت سنجش امیرکبیر در این راهنما قصد دارد خدمات برچسب انرژی ساختمان را به شما معرفی کند و اطلاعات بیشتری درباره این موضوع ارائه دهد.

منظور از گواهی‌ نامه برچسب انرژی ساختمان چیست؟

منظور از گواهی‌ نامه برچسب انرژی ساختمان چیست؟

گواهی ‌نامه برچسب انرژی ساختمان؛ به منظور اطلاع‌رسانی از رده‌های انرژی انجام می‌شود که به صورت عدد یا حروف نوشته شده است. مصرف انرژی هر یک از وسایل و  تجهیزات، در رده خاصی قرار دارند که منجر به متغییر بودن انرژی مصرفی در انواع ساختمان می‌شوند. این میزان مصرف انرژی در هر ساختمان باید به طور دقیق محاسبه و نوشته شود. همه ساختمان‌هایی که فعالیت خود را شروع می‌کنند، اعم از مسکونی و غیر مسکونی، باید طبق استانداردهای ملی گواهی‌نامه برچسب داشته باشند یا نسبت به تهیه آن اقدامات لازم را انجام دهند. میزان راندمان انرژی ساختمان فقط از طریق تهیه برچسب انرژی قابل مشاهده است. زمان دقیقی برای اقدام به دریافت برچسب انرژی در نظر گرفته نمی‌شود و می‌توان در هر زمانی آن را برای ساختمان تهیه کرد.

بزرگترین معیاری که برای صدور گواهی ‌نامه معرفی شده است، میزان مصرف انرژی هر کدام از تجهیزات ساختمانی است. هر وسیله و تجهیزات در رده خاصی قرار دارد که سازمان ملی استاندارد میزان حداقلی و حداکثری را برای مصرف آن‌ها در نظر گرفته است. حروفی که برای رده‌بندی استاندارد برچسب تعین کرده‌اند، از A تا G است. این حروف بر اساس میزان مصرف انرژی از رنگ قرمز تا سبز طراحی شده‌اند. رده G نشان‌دهنده کمترین صرفه در انرژی است و برای یک ساختمان پرمصرف در نظر گرفته می‌شود. A به رنگ سبز است و به منظور نشان دادن بیشترین صرفه‌جویی در یک ساختمان برای مصرف انرژی کاربرد دارد. 

شرکت سنجش امیرکبیر طبق آخرین مصوبه ها و نکات پیرامون آن این خدمات را زیر نظر بهترین متخصصین ارائه می دهد

بازرسی انواع جرثقیل

شرکت فنی مهندسی دیدبان سنجش امیر کبیر با دارا بودن مجوزهای قانونی لازم و بهره ‌مندی از کارشناسان مجرب و متخصص، آماده ارائه خدمات بازرسی فنی انواع جرثقیل به شما عزیزان است.

معرفی انواع گواهی ‌نامه برچسب انرژی ساختمان

معرفی انواع گواهی ‌نامه برچسب انرژی ساختمان

این برچسب انرژی در انواع مختلفی صادر می‌گردد. از زمانی که زمین خالی خریداری می‌شود تا زمانی که آماده تحویل شده است، مراحل و موقعیت‌های گوناگونی را پشت سر میگذارد. گواهی‌نامه‌ای که برای برچسب انرژی صادر می‌شود؛ مربوط به سه نوع از ساختمان است که عبارتند از:

  • گواهینامه انرژی طراحی ساختمان: هر ساختمانی در ابتدا باید به صورت نقشه‌کشی و طراحی اولیه انجام شود تا بتوان به صورت کلی پایه‌ریزی ساختمان را انجام داد. پوسته و تاسیسات مکانیکی و الکتریکی باید مشخص شوند؛ سپس، گواهی برچسب انرژی برای این ساختمان صادر خواهد شد. در این موقعیت می‌توان به راحتی میزان مصرف انرژی را مشخص کرد.
  • گواهینامه انرژی طراحی و ساخت: بخش مهمی که در طراحی و ساخت سازه وجود دارد، بازرسی متخصصان در مراحل مختلف تکمیل ساختمان است. در این مورد باید ابتدا مدارک طراحی را تحویل دهید؛ سپس، با نظارت متخصصان سیستم‌های انرژی، پنجره‌های دوجداره، عایق‌های حرارتی ساختمان و تاسیسات گرمایشی و سرمایشی ارزیابی و مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • ساختمان‌های موجود: با توجه به اینکه سازه‌های ساخته شده، برچسب انرژی ندارند، باید برای اخذ برچسب انرژی از طریق قبوض اقدام نمایند. برچسبی که برای هر ساختمان صادر می‌شود، با توجه به میزان مصرف انرژی محاسبه می‌گردد. قبوضی از جمله آب، برق و گاز راهی بسیار مطمئن برای پیدا کردن صرف انرژی هر ساختمان در نظر گرفته می‌شوند.

شرکت سنجش امیرکبیر با بهره گیری از نیروهای متخصص ایرانی بستری را فراهم کرده که میزان مصرف انرژی خود را به راحتی بهینه سازی کنید.

فواید صدور برچسب انرژی ساختمان

فواید صدور برچسب انرژی ساختمان

صدور برچسب انرژی ساختمان فواید فراوانی دارد. صدور این برچسب با در نظر داشتن سلامتی انسان‌ها در جهت حفظ محیط‌ زیست تلاش می‌کند. هر چیزی که سلامت انسان را به خطر نیندازد و از محیط زیست محافظت کند، انتخابی خوب و هوشمندانه به شمار می‌رود. در ادامه فواید صدور برچسب انرژی را بررسی می‌کنیم:

  • کاهش گازهای گلخانه‌ای: کره زمین در محاصره  لایه ازون قرار دارد. این لایه برای بقا زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین الزامی است. گازهای حاصل از سوخت انرژی بر لایه ازون اثرات جبران‌ناپذیری می‌گذارد؛ در نهایت، برای ادامه زندگی باید گازهای حاصل از سوخت انرژی را تا حد ممکن کاهش دهیم. این کاهش مصرف سوخت، با کنترل میزان مصرف انرژی، نتیجه قابل قبولی خواهد داشت.
  • هزینه انرژی: با توجه به مصرف انرژی مبلغ محاسبه شده‌ای را باید پرداخت کنید. هر چه انرژی کمتری در شبانه‌روز مصرف شود، مبلغ قبض هم کمتر خواهد بود. این کاهش مصرف به صورت زنجیره‌ای در کل جهان صورت می‌پذیرد و یک چرخه سالم به وجود می‌آید. این نکته یکی از عوامل مهم در صدور برچسب انرژی ساختمان است.

شرکت سنجش امیرکبیر در راستای پاکیزگی و طراوت هوای کشور عزیزمان به دوستداران طبیعت کمک می کند تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، قدم بزرگی در کاهش آلاینده های مهم بردارید.

چه ساختمان ‌هایی باید برای گواهی ‌نامه برچسب انرژی ساختمان اقدام کنند؟

چه ساختمان ‌هایی باید برای گواهی ‌نامه برچسب انرژی ساختمان اقدام کنند؟

تعیین برچسب انرژی ساختمان با توجه به پارامترهای مختلف صورت می‌گیرد. یکی از این پارامترها نوع کاربری ساختمان است. امروزه، ساختمان‌های محدودی قادر به دریافت برچسب انرژی‌اند؛ زیرا، رعایت کردن قوانین مربوط به کاهش انرژی و مصالح به کار گرفته شده اهمیت فراوانی دارد. با در نظر گرفتن معماری اقلیمی، تولید انرژی باید با انرژی‌های تجدیدناپذیر مانند سیستم‌های انرژی پنل‌های خورشیدی و فتوولتاییک صورت بپذیرد. همانطور که در قسمت بالا گفته شد، برچسب انرژی بر حسب میزان مصرف انرژی محاسبه و تعیین می‌شود. به طور کلی همه ساختمان‌ها باید نسبت به اخذ برچسب انرژی اقدام کنند. ساختمان‌ها با کاربری متفاوت مسکونی، تجاری، اداری یا کارگاهی در سطح کشور وجود دارند که هرکدام انرژی‌های مختلفی را مصرف می‌کنند. در ادامه به چند نمونه از این ساختمان‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ساختمان های اداری: همانطور که به صورت روزانه با ساختمان‌های اداری روبه‌رو می‌شوید، میزان مصرف بالای انرژی آن‌ها را مشاهده کرده‌اید. ساختمان‌های اداری دولتی از جمله ساختمان‌های مهم در زمینه دریافت برچسب انرژی در نظر گرفته می‌شوند. 
  • ساختمان‌های خصوصی و مسکونی: این ساختمان‌ها با میزان مصرف کمتری مواجه هستند و اکثر خانواده‌ها برای صرفه‌جویی بیشتر، حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه‌های خانوار در جهت کاهش مصرف انرژی می‌کوشند. ساختمان‌های مسکونی بزرگ با متراژ بالای هزار متر مسلما با مصرف بیشتری انرژی مواجه می‌شوند. در نقطه مقابل آن ساختمان‌های زیر هزار متر مربع مصرف انرژی کمتری دارند. به طور کلی، متراز در تعیین برچسب انرژی ملاک نیست اما آنچه مسلم است با اضافه شدن متراژ مصرف انرژی در ساختمان به صورت ناخواسته بالا خواهد رفت. 

دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان‌ های اداری

دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان‌ های اداری

دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان، یکی از شاخص‌های مهم در زمینه عملکرد انرژی ساختمان است. امروزه، مسئولان این حوزه برای صدور برچسب انرژی پشتکار بیشتری به خرج می‌دهند. برچسب انرژی ساختمانهای اداری مطابق با استاندارد ملی با کد ISIRI 14254 1st edition تعین خواهد شد. هنگامی که یک ساختمان اداری در حال ساخت باشد یا حدود سه سال از ساخت این سازه گذشته باشد، می‌تواند از برچسب انرژی استفاده کند. شاخص مصرف انرژی برای ساختمان‌های اداری بر اساس KWh/year.m2 تعین می شود. این شاخص مصرف کلی انرژی را در طول سال اندازه‌گیری می‌کند. تعیین رده و دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان‌ های ادارای با مقدار R محاسبه می‌شود و بین 7 الی 1 در نظر گرفته شده است. اگر R میزان مصرف انرژی بیشتر از 3 باشد، به این ساختمان برچسب تعلق نمی‌گیرد.

نحوه محاسبه برچسب انرژی ساختمان

نحوه محاسبه برچسب انرژی ساختمان

برای نحوه محاسبه و تعیین برچسب انرژی ساختمان در ابتدا باید معماری اقلیمی مورد بررسی قرار گیرد، میزان سرما، گرما، رطوبت و … در میزان مصرف انرژی دخالت دارند. برای ساختمان‌های موجود باید با توجه به قبوض ماهانه، میزان مصرف انرژی مورد بررسی قرار گیرد؛ اما، ساختمان‌های درحال ساخت باید از روش محاسبه خاصی پیروی کنند. با اندازه‌گیری میزان انرژی می‌توان برچسب انرژی دقیق‌تری را صادر کرد. رابطه ریاضی زیر بیانگر فرمول محاسبه میزان مصرف انرژی برای ساختمان‌هایی با قدمت حداقل سه ساله است. در این فرمول میزان مصرف انرژی سالانه را با نماد (E(actual مشخص کرده است که با (kWh/m2.year) اندازه‌گیری می‌شود. روش محاسبه و  تعیین میزان مصرف در دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان عبارتست از:

نحوه محاسبه برچسب انرژی ساختمان

استاندارد برچسب انرژی ساختمان در سنجش امیرکبیر

این برچسب انرژی در ایران با هدف ارتقای کارایی انرژی در ساختمان‌ها و کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان تدوین و اجرا شده است. استاندارد برچسب انرژی ساختمان، در سال 1390 برای بار اول مورد ویرایش و بازبینی قرار گرفت. در این مرحله ساختمان‌های مسکونی وغیر مسکونی به صورت منفرد و جداگانه در استاندارد ثبت شدند. ساختمان‌های مسکونی شماره ISIRI 14253 ثبت گردید؛ همچنین، ساختمان‌های غیر مسکونی به شماره ISIRI 1454 مشخص شدند. استانداردی که مورد بررسی قرار گرفت برای ساختمان‌های جدید و ساختمان‌های موجود از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون با توجه به ویرایشی که در سال 1041 انجام شد، ساختمان‌های در حال ساخت از لیست حذف شدند و فقط ساختمان‌های موجود در این طرح قرار گرفتند. در نهایت یک استاندارد برچسب انرژی ساختمان واحد را معرفی کردند که با توجه به آن میزان مصرف انرژی ساختمان‌ها محاسبه می‌شود.